Iekšzemes kopprodukts Latvijā kopā (EKS-2010) – gada dati
- 1. Kontakti
- 2. Metadatu aktualizēšana
- 3. Publicētā statistika
- 4. Mērvienība
- 5. Periods
- 6. Institucionālais pilnvarojums
- 7. Konfidencialitāte
- 8. Izplatīšanas politika
- 9. Datu izplatīšanas periodiskums
- 10. Datu izplatīšanas veidi
- 11. Kvalitātes vadība
- 12. Atbilstība
- 13. Precizitāte un uzticamība
- 14. Savlaicīgums un punktualitāte
- 15. Salīdzināmība
- 16. Saskaņotība
- 17. Izmaksas un slogs
- 18. Datu revīzijas
- 19. Statistikas procesi (datu avots u.c.)
- 20. Komentāri
1. Kontakti
Atbildīgā iestāde
Struktūrvienība
Kontaktpersona
Amats
Pasta adrese
E-pasts
Telefons
2. Metadatu aktualizēšana
Metadatu apstiprināšana
Metadati publicēti
Metadati atjaunoti
3. Publicētā statistika
Datu apraksts
Iekšzemes kopprodukts (IKP) ir viens no nacionālo kontu sistēmas rādītājiem.
Nacionālo kontu sistēma ir starptautiski saskaņotu un savstarpēji atbilstošu makroekonomisko rādītāju kopums, kas sniedz vispārēju ieskatu valsts ekonomiskajā situācijā un tiek plaši lietots ekonomikas analīzē, prognozēšanā, valsts politikas izstrādē. Galvenie gada nacionālo kontu rādītāji tiek apkopoti saskaņā ar Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu (EKS 2010) (Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 549/2013, A pielikums).
Klasifikācijas
Datu aprēķināšanā izmanto šādas klasifikācijas:
- Saimniecisko darbību statistiskajai klasifikācija (NACE 2. redakcija);
- Institucionālo sektoru klasifikācija (ES);
- Individuālā patēriņa veidu klasifikācija (COICOP 2018);
- Valdības funkciju klasifikācija (COFOG);
- Preču statistiskā klasifikācija pēc saimniecības nozarēm (CPA 2.1 redakcija);
- Latvijas Republikas Administratīvo teritoriju un teritoriālo vienību klasifikators (ATVK);
- Statistiski teritoriālo vienību klasifikācija (NUTS 2016);
- Darījumu un citu plūsmu klasifikācija.
Sektoru pārklājums
Gada nacionālie konti aptver visu ekonomiku, bet dalījums pa sektoriem tiek sniegts sektoru kontos: nefinanšu sabiedrības, finanšu sabiedrības, vispārējā valdība, mājsaimniecības un mājsaimniecības apkalpojošās bezpeļņas iestādes.
Termini un definīcijas
Statistiskā vienība
Nacionālo kontu mērķis ir atspoguļot saimniecisko darbību valsts teritorijā. Tajos tiek apkopoti dati no daudzām citām statistikas jomām, piemēram, rūpniecības, pakalpojumu statistika, nodokļi un tādējādi tiem nav vienota izlases ietvara. EKS 2010 izmanto divu veidu vienības: institucionālās vienības ar kuru palīdzību tiek aprakstītas ienākumu, izdevumu, finanšu plūsmas un vietējās darbības veida vienību grupējumu nozarēs, kas apraksta ražošanas procesus un sniedz ielaides – izlaides analīzi.
Ģenerālkopa
Nacionālajos kontos tiek apkopoti dati no dažādiem avotiem. Statistiskās kopas jēdziens nacionālo kontu kontekstā nav piemērojams.
Teritoriālais iedalījums
Visa valsts ekonomiskā teritorija. Reģionu pievienotā vērtība tiek publicēta pa 6 statistiskajiem reģioniem un republikas pilsētām.
Laikrindas garums
Pieejami salīdzināmi dati par periodu kopš 1995. gada.
Bāzes periods
IKP no ražošanas un izlietojuma aspekta – par bāzi tiek lietots iepriekšējais kalendārais gads, un aprēķiniem lietota "gada vidējā metode", ar kuru kārtējais ceturksnis (gads) tiek aprēķināts iepriekšējā gada vidējās cenās;
IKP no ražošanas un izlietojuma aspekta – rādītāju absolūtās vērtības salīdzināmās cenās tiek publicētas 2020. gada vidējās cenās, bet dinamika – ķēdes indeksu veidā.
4. Mērvienība
Eiro faktiskajās cenās, iepriekšējā gada cenās un 2020. gada salīdzināmajās cenās, procentos no kopapjoma, pārmaiņas pret iepriekšējo gadu vai iepriekšējā gada attiecīgo periodu - procentos.
IKP no ražošanas un izlietojuma aspekta tiek aprēķināts arī salīdzināmajās cenās: iepriekšējā gada cenās un atsauces gada cenās. Iepriekšējā gada cenu aprēķinā tiek izmantota "gada vidējā metode", kur kārtējais ceturksnis tiek aprēķināts iepriekšējā gada vidējās cenās;
Lai varētu aprēķināt IKP pārmaiņas ilgākā laika periodā, tas tiek "saķēdēts" vienā dinamiskā rindā ar vienu atsauces gadu. Pašlaik atsauces gads ir 2020.gads.
5. Periods
Gada dati.
6. Institucionālais pilnvarojums
Tiesību akti un līgumi
Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (ES) Nr. 549/2013 ( 2013. gada 21. maijs ) par Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmu Eiropas Savienībā Dokuments attiecas uz EEZ.
Datu koplietošana
N/A
7. Konfidencialitāte
Konfidencialitātes politika
Konfidenciālu informāciju aizsargā Statistikas likums:
- 7. panta otrās daļas 8. punkts, kas nosaka pienākumu statistikas iestādei nodrošināt statistisko konfidencialitāti;
- 17. pants, kas nosaka datu apstrādes kārtību un to aizsardzības prasības;
- 19. panta pirmā daļa, kas nosaka, ka statistikas iestāde izplata oficiālo statistiku tādā veidā, kas neļauj ne tieši, ne netieši identificēt privātpersonu vai valsts institūciju;
- 19. panta otrā daļa, kas nosaka, ka oficiālo statistiku publicē iepriekš noteiktā brīdī sabiedrībai pieejamā veidā oficiālās statistikas portālā un līdz oficiālās statistikas publicēšanas brīdim šo statistiku nepublisko.
Konfidencialitātes nodrošināšana
Uzņēmumu statistikā konfidenciālās šūnas tiek noteiktas, izmantojot minimālā gadījuma skaita kritēriju un dominances (n, k) kritēriju. Par drošiem datus uzņēmumu statistikā uzskata, ja tie ir iegūti no vismaz 4 respondentiem (n=4), kā arī viena ieguldītāja īpatsvars šūnā nepārsniedz 80% (1,80) vai divu ieguldītāju 90% (2,90).
8. Izplatīšanas politika
Datu publicēšanas kalendārs
Visa oficiālā statistika tiek publicēta atbilstoši datu publicēšanas kalendāram, plkst. 13.00
Piekļuve datu publicēšanas kalendāram
Datu pieejamība
Datu lietotāji tiek informēti par statistikas datu pieejamību ar datu publicēšanas kalendāra palīdzību.
9. Datu izplatīšanas periodiskums
Datus publicē reizi gadā.
10. Datu izplatīšanas veidi
Preses relīzes
Pirmais gada IKP novērtējums tiek atspoguļots kopā ar iekšzemes koprodukta pa ceturšņiem ceturtā ceturkšņa preses relīzi.
Publikācijas
Dati pieejami ikgadējā publikācijās "Latvijas statistikas gadagrāmata" un “Latvija. Galvenie statistikas rādītāji”.
Tiešsaistes datubāzes
Piekļuve pētniecības datu kopām
Nav pieejami.
Citi datu izplatīšanas veidi
Metodoloģijas dokumenti
Eurostat lēmumi un vadlīnijas tiek atspoguļoti Eiropas Kontu Sistēmā 2010.
Kvalitātes dokumenti
N/A
11. Kvalitātes vadība
Kvalitātes nodrošināšana
CSP ir ieviesta Kvalitātes vadības sistēma (KVS), kas vērsta uz datu lietotāju apmierinātības nodrošināšanu un normatīvo aktu prasību ievērošanu. KVS, ievērojot starptautiska statistikas procesu modeļa (GSBPM) struktūru, ir noteikti un procedūru līmenī aprakstīti statistikas nodrošināšanas procesi, kā arī noteikti atbildīgie par procesu uzraudzību visos statistikas nodrošināšanas posmos. KVS nosaka procesu īstenošanas kārtību (t.i., veicamās darbības (t.sk. procesu un statistikas pārbaudes, to secību, izpildes prasības un atbildīgos izpildītājus)), kā arī procedūras procesu un statistikas novērtēšanai un uzlabojumu ieviešanai.
Kopš 2018. gada CSP KVS ir sertificēta saskaņā ar standartu ISO 9001:2015 „Kvalitātes pārvaldības sistēmas. Prasības”. Sertificētā darbības sfēra: Oficiālās statistikas nodrošināšana – plānošana, izstrāde, datu iegūšana, apstrāde, analīze un izplatīšana.
Kvalitātes novērtējums
Statistikas kvalitāte tiek novērtēta saskaņā ar esošajām ārējo un iekšējo normatīvo aktu prasībām un atbilstoši noteiktajiem kvalitātes kritērijiem.
Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 223/2009 par Eiropas statistiku 12. pants nosaka, ka Eiropas statistiku izstrādā, sagatavo un izplata, ievērojot vienotus standartus un saskaņotas metodes. Tādēļ piemēro šādus kvalitātes kritērijus: atbilstība, precizitāte, savlaicīgums, punktualitāte, pieejamība, skaidrība, salīdzināmība, saskaņotība.
CSP kā nacionālās statistikas sistēmas vadošā institūcija ir noteikusi kopējas vispārējās (institucionālā līmeņa) kvalitātes prasības Latvijas statistikas iestādēm, piemērojot Eiropas Statistikas prakses kodeksu. Eiropas Statistikas prakses kodeksā ir iekļauti 16 principi.
Kopējais datu kvalitātes novērtējums ir labs.
12. Atbilstība
Lietotāju vajadzības
N/A
Lietotāju apmierinātība
Uzticamu statistisko datu sagatavošana sabiedrības sociāli ekonomisko procesu izzināšanai un nākotnes lēmumu pieņemšanai.
Viedokli par datu kvalitāti varat sniegt rakstiski uz e-pastu: pasts@csp.gov.lv
13. Precizitāte un uzticamība
Vispārēja precizitāte
N/A
Atlases kļūda
N/A
Atlases kļūda – u rādītāji
N/A
Atlases kļūda - p rādītāji
N/A
Ārpusatlases kļūda
N/A
Vienības neatbildētība
N/A
Aptvēruma kļūda
N/A
Virsaptvēruma līmenis
N/A
Kopīgo vienību daļa
N/A
Mērījumu kļūda
N/A
Neatbildētības kļūda
N/A
Vienības neatbildētības līmenis
N/A
Ieraksta neatbildētības līmenis
N/A
Apstrādes kļūda
N/A
Modeļa pieņēmumu kļūda
N/A
14. Savlaicīgums un punktualitāte
Laiks starp novērojuma periodu un gala rezultātu publicēšanu
N/A
Punktualitātes līmenis
N/A
15. Salīdzināmība
Teritoriālā salīdzināmība
Nacionālo kontu datu salīdzināmība Eiropas Savienības dalībvalstu vidū tiek nodrošināta izmantojot vienotas rādītāju definīcijas, kas ietvertas EKS 2010.
Eiropas Savienības Statistikas birojs (Eurostat) savā mājaslapā publicē informāciju par iekšzemes kopproduktu ES-27 un par katru valsti atsevišķi - Eurostat sadaļa Nacionālie konti.
Ģeogrāfiskais salīdzinājums ir iespējams arī visā pasaulē, jo vairums trešo valstu piemēro nacionālo kontu sistēmas (NKS 2008) pamatnostādnes, kas ir saskaņā ar EKS 2010.
OECD publicē dalībvalstu datus.
Salīdzināmība laikā, salīdzināmu datu laikrindu garums
Salīdzināmi dati par periodu kopš 1995. gada.
16. Saskaņotība
Saskaņotība starp statistikas tēmām
N/A
Saskaņotība starp gada un īstermiņa statistiku
Nacionālo kontu sistēmas ietvarā tiek nodrošināta saskaņotība starp gada un ceturkšņu rādītājiem. Iespējamās nobīdes var rasties tā saucamā datu “vintage efekta” un noapaļošanas dēļ.
Saskaņotība ar nacionālo kontu statistiku
N/A
Iekšējā saskaņotība
Nacionālo kontu sistēmā pastāv pilnīga datu saskanība starp jomām: sektoru konti, finanšu konti, reģionālie konti, piedāvājuma-izlietojuma tabulas (PIT). Tomēr praksē pilnīga saskaņotība ne vienmēr ir iespējama, un var rasties īslaicīgas atšķirības. Parasti tās ir datu “vintage efekta” rezultāts.
17. Izmaksas un slogs
Viena no CSP prioritātēm atbilstoši Eiropas statistikas sistēmas stratēģiskajiem virzieniem un statistisko datu ieguves tendencēm ir regulāri paplašināt administratīvo datu avotu un CSP regulāro apsekojumu sniegtās informācijas izmantošanu statistikas nodrošināšanā, vienlaikus sekojot respondentu administratīvā sloga samērīgai mazināšanai.
CSP sadarbībā ar administratīvo datu turētājiem atbilstoši Statistikas likumā noteiktajai kompetencei regulāri risina ar administratīvo datu izmantošanu saistītās problēmas, lai nodrošinātu iespējami pilnīgu un kvalitatīvu administratīvo datu avotu informāciju, kas ļauj samazināt administratīvo slogu gan uzņēmējiem, gan mājsaimniecībām.
CSP veiktie pasākumi administratīvo datu izmantošanas uzlabošanā un respondentu sloga mazināšanā 2024. gadā.
18. Datu revīzijas
Revīzijas politika
Revīzijas politikas mērķis ir noteikt, kā notiek sagatavoto un publiskoto statistikas datu pārskatīšana jeb revīzija. Šā dokumenta pirmajā nodaļā ir paskaidroti populārākie revīzijas politikas termini, otrajā nodaļā īsi raksturota CSP revīzijas politika, bet trešajā nodaļā sniegts CSP sagatavoto statistikas datu revīzijas cikls.
Revīziju prakse
Revīziju apjoms
2024. gadā veiktās IKP revīzijas (PDF)
2023. gadā veiktās IKP revīzijas (PDF)
2022. gadā veiktās IKP revīzijas (PDF)
2021. gadā veiktās IKP revīzijas (PDF)
2020. gadā veiktās IKP revīzijas (PDF)
2019. gadā veiktās IKP revīzijas (PDF)
Nacionālo kontu sistēmas galveno rādītāju revīziju trijstūri (gada dati)
19. Statistikas procesi (datu avots u.c.)
Datu avots
Aprēķini tiek veikti atbilstoši Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmas (EKS-2010) metodoloģijai, iekļaujot šādus datu avotus:
- uzņēmumu, iestāžu pārskati;
- darbaspēka apsekojuma dati;
- valsts budžeta, Valsts kases, Valsts ieņēmumu dienesta, Latvijas Bankas un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas dati;
- mājsaimniecību budžeta apsekojuma dati.
Aprēķinos tiek iekļauts novērtējums par neatbildētību, nereģistrētām ekonomiskām vienībām, izvairīšanos no nodokļu nomaksas, ienākumiem natūrā, pašu patēriņam saražoto produkciju, kā arī ienākumi no nelegālām aktivitātēm (piemēram, narkotiku tirdzniecības).
Datu vākšanas periodiskums
N/A
Datu vākšana
N/A
Datu validācija
N/A
Datu apkopošana
IKP rādītāji tiek aprēķināti saskaņā ar Eiropas nacionālo un reģionālo kontu sistēmas (EKS-2010) metodoloģiju sadalījumā pa institucionālajiem sektoriem. Šo rādītāju var iegūt trīs dažādos veidos: ražošanas pieeja (IKP no ražošanas aspekta), pieprasījuma (izlietojuma) pieeja (IKP no izlietojuma aspekta) un ienākumu pieeja (IKP no ienākuma aspekta).
Datus par iekšzemes kopproduktu no ražošanas un izlietojuma aspekta aprēķina faktiskajās cenās (uzskaite un aprēķini tiek veikti tajās cenās, kas faktiski pastāv konkrētajā periodā) un salīdzināmajās cenās. Salīdzināmajās cenās rādītāji tiek izteikti iepriekšējā kalendārā gada cenās un atsauces gada cenās (ķēde).
Iekšzemes kopprodukta aprēķinā iepriekšējā kalendārā gada cenās par bāzi tiek lietoti iepriekšējā kalendārā gada faktisko cenu dati, un aprēķiniem izmantota "gada vidējā metode", kur katrs kārtējais ceturksnis (vai gads) tiek aprēķināts iepriekšējā gada vidējās cenās. Šim nolūkam izmanto dažādus deflatorus. Tie var būt gan apjomu indeksi, gan cenu indeksi. Izmantotie cenu indeksi ir šādi: patēriņa cenu indekss, ražotāju cenu indekss, būvniecības izmaksu indekss, biznesa pakalpojumu cenu indekss, lauksaimniecības produkcijas cenu indekss, eksporta vienības vērtības indekss, importa cenu indekss. Kā apjoma indeksi tiek izmantoti darbinieku skaita izmaiņas un naturālo rādītāju izmaiņas (piem. ciršu krājas izmaiņas, pasažieru skaits, kravu pārvadājumi utt.).
Lai aprēķinātu IKP atsauces gada cenās (pašlaik 2020. gada cenās), tiek lietoti no IKP rādītājiem iepriekšējā gada cenās iegūtie indeksi ķēdes veidošanai pret 2020. gadu.
Iekšzemes kopprodukts no ražošanas aspekta tiek aprēķināts kā pievienotās vērtības summa plus produktu nodokļi mīnus produktu subsīdijas.
Pievienotā vērtība tiek iegūta atskaitot no preču un pakalpojumu izlaides vērtības starppatēriņu. Izlaide ir pārskata gadā radīto produktu kopums. Starppatēriņu veido ražošanā izlietoto pirkto preču un pakalpojumu vērtība. Sadalījumā pa gadiem ir pieejami dati par pievienoto vērtību faktiskajās cenās NACE 2. red. divzīmju līmenī.
Produktu nodokļi, ko pieskaita kopējai pievienotajai vērtībai, ir nodokļi, ko maksā produkcijas realizācijas brīdī, piemēram, pievienotās vērtības nodoklis, muitas un akcīzes nodoklis.
Iekšzemes kopprodukts no izlietojuma aspekta faktiskajās un salīdzināmajās cenās tiek aprēķināts, summējot galapatēriņa izdevumus, bruto kapitāla veidošanu, preču un pakalpojumu eksportu un atņemot preču un pakalpojumu importu.
Iekšzemes kopprodukts no ienākumu puses tiek aprēķināts tikai faktiskajās cenās. Aprēķinot IKP no ienākumu aspekta, tiek apkopoti dati par ekonomiskās darbības primārajiem ienākumiem: darbinieku atalgojumu (darba alga naudā un natūrā un darba devēju sociālās iemaksas), ražošanas un importa nodokļiem, subsīdijām, bruto ienesu un bruto jaukto ienākumu (ieskaitot pamatkapitāla patēriņu).
Nacionālo kopienākumu iegūst, ja iekšzemes kopproduktam pieskaita no citām valstīm saņemtos īpašuma ienākumus, darbinieku atalgojumu un subsīdijas, bet atņem citām valstīm samaksātos īpašuma ienākumus, darbinieku atalgojumu un ražošanas un importa nodokļus.
Imputācijas līmenis
N/A
Koriģēšana
N/A
Sezonālā koriģēšana
N/A