Janvārī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,9 %
2023. gada janvārī, salīdzinot ar 2022. gada janvāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 2,9 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 3,2 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 5,7 %, autodegvielas – pieauga par 8,5 %.
Salīdzinot ar 2022. gada janvāri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 23,2 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 14,3 %). Apgrozījuma kritums bija nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 7,6 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 4,5 %).
Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 20,4 %.
2023. gada janvārī, salīdzinot ar 2022. gada decembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 1,4 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 2,7 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 1,6 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 1,4 %.
Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 14,8 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 10,4 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 5,6 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 9,2 %), apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 4,9 %) un farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 3,3 %).
2023. gada janvārī, salīdzinot ar decembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 16,6 %.
Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības
(salīdzināmajās cenās)
| 2023. g. janvāris %, salīdzinot ar | |
2022. g. decembri (sezonāli koriģēts) | 2022. g. janvāri (kalendāri koriģēts) | |
Pavisam mazumtirdzniecība | 101,4 | 102,9 |
mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm | 102,7 | 96,8 |
mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā | 101,6 | 105,7 |
mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces | 103,5 | 92,4 |
informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos | 103,7 | 102,0 |
mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība | 105,6 | 101,6 |
metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība | 102,7 | 114,3 |
kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība | 90,8 | 95,5 |
farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība | 96,7 | 102,2 |
kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība | 100,4 | 101,0 |
apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība | 95,1 | 123,2 |
mazumtirdzniecība stendos un tirgos | 110,4 | 123,8 |
mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos | 114,8 | 109,9 |
autodegvielas mazumtirdzniecība | 98,6 | 108,5 |
Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.
Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.
Mediju jautājumi:
Komunikācijas daļa
E-pasts: media@csp.gov.lv
Tālr.: +371 27880666
Papildu informācija par datiem:
Ieva Vanaga
Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
E-pasts: Ieva.Vanaga@csp.gov.lv
Tālr.: +371 67366738
Ieteikt