GTR02
Dzelzceļa satiksmes negadījumi
Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija veic dzelzceļa satiksmes negadījumu uzskaiti, apkopo oficiālo statistiku par negadījumiem, kā arī sagatavo informāciju par kopīgajiem drošības indikatoriem dzelzceļa satiksmē (atbilstoši Direktīvas (ES) 2016/798).
Nopietns dzelzceļa negadījums ir nevēlams vai neparedzēts pēkšņs notikums, kurā ir iesaistīts vismaz viens kustībā esošs ritošais sastāvs ar ātrumu, kas ir lielāks par 0 km/h, vai īpaša notikumu virkne ar vismaz vienu no šādām kaitīgām sekām:
- gājis bojā cilvēks vai miris 30 dienu laikā pēc nopietnā negadījuma;
- cilvēkam nodarīti miesas bojājumi, kuru dēļ viņš ir hospitalizēts ilgāk par 24 stundām;
- radīti nopietni ritošā sastāva, sliežu ceļu, citu iekārtu bojājumi vai nodarīts kaitējums videi EUR 150 000 vai lielākā apmērā;
- sešas stundas vai ilgāk pārtraukta vilcienu kustība pa galveno sliežu ceļu.
Nopietnu dzelzceļa negadījumu skaitā neietver pašnāvības (gadījumus, kad persona apzināti rīkojusies ar nodomu radīt sev miesas bojājumus un tādēļ iestājusies nāve) un to mēģinājumus.
Dzelzceļa negadījumus iedala pēc veida, izdalot galvenās kategorijas: vilciena sadursme, vilciena nobraukšana no sliedēm, negadījums uz pārbrauktuves, nelaimes gadījums ar personu ritošā sastāva kustības laikā, ritošā sastāva ugunsgrēks. Visbiežāk notiek negadījumi uz pārbrauktuves un nelaimes gadījumi vilciena braukšanas laikā.
Dzelzceļa negadījumus aprēķina relatīvi uz 1000 vilcienkilometru, jo sevišķi svarīgi tas ir starptautiskiem salīdzinājumiem un arī, lai novērtētu kā negadījumu absolūto skaitu ietekmē satiksmes intensitāte.
Pašnāvību vai pašnāvības mēģinājumu apliecina atstāta vēstule, izskriešana braucoša vilciena priekšā, nogulšanās uz sliedēm, neadekvāta reakcija uz signāliem, nereaģēšana uz tiem vai cita personas acīmredzami apzināta rīcība ar nodomu nodarīt sev kaitējumu.
Dzelzceļa satiksmes drošības pārkāpums ir dzelzceļa satiksmes negadījums, kam ir ietekme uz dzelzceļa pārvadājumu drošību un tie ir uzskatāmi par prekursoriem.