EU-SILC apsekojuma moduļi
1. Kontakti
Atbildīgā iestāde
Struktūrvienība
Kontaktpersona
Amats
E-pasts
Telefons
2. Publicētā statistika
Datu apraksts
Apsekojumā "Eiropas Savienības statistika par ienākumiem un dzīves apstākļiem" (EU-SILC) papildus ikgadējiem jautājumiem tiek pievienota atsevišķa jautājumu sadaļa (moduļi) par konkrētu tēmu. Moduļu tēmas katru gadu mainās un to jautājumi tiek izstrādāti, lai plašāk izpētītu sociālās iekļaušanas aspektus – materiālo nenodrošinātību, mājokļa apstākļus, sociālo līdzdalību, trūkuma pārmantošanu no paaudzes paaudzē, mājsaimniecības finansiālās saistības, ienākumu sadali mājsaimniecībā, labsajūtu un citus aspektus.
Kopš 2021. gada moduļi tiek iedalīti trīs veidos:
- Trīsgadīgais rotējošais modulis (tiek atkārtots ik pēc 3 gadiem). Iekļautie temati ir “Darba tirgus un mājoklis”, “Veselība” un “Bērni”.
- Sešgadīgais rotējošais modulis (tiek atkārtots ik pēc 6 gadiem). Iekļautie temati ir “Priekšrocību un trūkuma pārmantošana no paaudzes paaudzē un mājokļa grūtības”, “Pārmērīgas parādsaistības, patēriņš un labklājība”, “Piekļuve pakalpojumiem” un “Dzīves kvalitāte”.
- Ad-hoc modulis. Tiek iekļauti temati, kuri ir izstrādāti tikai vienu reizi. Šo moduļu mērķis ir sniegt savlaicīgu informāciju par kādu konkrētu politiski nozīmīgu jomu.
Gads | 3-gadīgais rotējošais modulis | 6-gadīgais rotējošais modulis | Ad-hoc temats |
2021 | Bērni | - | Dzīves apstākļi un nosacījumi bērniem ģimenēs, kuru mājsaimniecības locekļi dzīvo šķirti vai kurās apvienojušies vecāki un bērni no iepriekšējām attiecībām |
2022 | Veselība | Dzīves kvalitāte | - |
2023 | Darba tirgus un mājoklis | Priekšrocību un trūkuma pārmantošana no paaudzes paaudzē un mājokļa grūtības | Mājsaimniecību energoefektivitāte |
2024 | Bērni | Pakalpojumu pieejamība | - |
2025 | Veselība | - | Enerģētika un vide |
2026 | Darba tirgus un mājoklis | Pārmērīgas parādsaistības, patēriņš un labklājība | - |
2027 | Bērni | - | Garīgā veselība |
2028 | Veselība | Dzīves kvalitāte | - |
Modulis “COVID-19 krīzes ietekme”
Eurostat ieteica EU-SILC 2021. gada apsekojumā brīvprātīgi iekļaut dažus papildus jautājumus par Covid-19 ietekmi uz mājsaimniecību ienākumiem un dzīves apstākļiem. Jautājumi attiecās uz izmaiņām ienākumos, pabalstos, bērnu izglītībā, darba apstākļos un veselībā.
Modulis "Labsajūta"
Pēdējo gadu laikā arvien lielāka uzmanība tiek pievērsta iedzīvotāju labsajūtai, jo tā veicina sociālo iekļaušanos sabiedrībā un darba tirgū un līdz ar to arī cieši ietekmē labklājību.
Labsajūtas modulis ietver tādas tēmas kā apmierinātība ar atsevišķām dzīves jomām, emocionālā pašsajūta, atstumtība no sabiedrības, iespēja nepieciešamības gadījumā lūgt palīdzību. Visi jautājumi tiek uzdoti individuālajā līmenī (mājsaimniecības respondentiem no 16 gadu vecuma) pašiem respondentiem bez starpniekiem.
Modulis "Līdzdalība sociālajā un kultūras dzīvē"
Modulī ir iekļautas tādas tēmas kā dažādu kultūras pasākumu apmeklēšana (kino, izrādes, kultūras objekti, sporta pasākumi), kontakti ar radiem un draugiem (klātiene, pa telefonu, elektroniski), sociālais atbalsts, iesaistīšanās brīvprātīgajā darbā un pilsoniskajās aktivitātēs, māksliniecisko darbību praktizēšana.
Visi jautājumi tiek uzdoti individuālajā līmenī (mājsaimniecības respondentiem no 16 gadu vecuma).
Modulis "Pieaugušo un bērnu veselība"
Modulis ietver tādas tēmas kā bērnu vispārējā veselības stāvokļa novērtējums, veselības problēmu radīti ierobežojumi bērniem, pārbaužu veikšana vai ārstēšanās pie medicīnas speciālista un zobārsta bērniem, ārstēšanās un medikamentu izmaksu slogs mājsaimniecībām, konsultēšanas biežums pie ģimenes (vispārējās prakses) ārsta, medicīnas vai ķirurģijas speciālista, zobārsta, augļu un dārzeņu lietošanas biežums, ķermeņa masas indekss, fiziskā aktivitāte.
Respondenti vecumā no 16 gadiem paši atbild uz jautājumiem par savu veselību, bet par jaunākiem mājsaimniecības locekļiem atbild pieaugušie.
Modulis “Trūkuma pārmantojamība no paaudzes paaudzē”
Modulī ir ietvertas tēmas par vecāku iegūto izglītības līmeni, vecāku ekonomiskās aktivitātes statusu, kā arī mājsaimniecības finansiālo situāciju un spēju nodrošināt pamatnepieciešamības saviem bērniem laikā, kad respondents bija 14 gadus vecs. Visi jautājumi tiek uzdoti individuālā līmenī 25 – 59 gadus veciem respondentiem.
Modulis “Grūtības saistībā ar dzīvesvietu”
Modulī ir iekļautas tādas tēmas kā neplānota pastāvīgās dzīvesvietas zaudēšana, galvenie iemesli pastāvīgās dzīvesvietas zaudēšanai, iemesli, kas ļāva pārcelties uz jaunu dzīvesvietu un mājsaimniecību nespēja laikus segt īres maksājumus. Jautājumi tiek uzdoti gan individuālā, gan mājsaimniecību līmenī respondentiem, kuri ir vismaz 16 gadus veci.
Modulis “Mājsaimniecību energoefektivitāte”
Energoresursu cenu kāpuma dēļ mājokļu energoefektivitātes jautājums ir ļoti svarīgs.
Modulis ietver tādas tēmas kā galvenā mājokļa apkures sistēmas veids, veikto uzlabojumu skaits galvenā mājokļa siltumizolācijai, logiem vai apkures sistēmai un esošās apkures sistēmas spēja nodrošināt komfortablu temperatūru mājoklī. Jautājumi tiek uzdoti mājsaimniecību līmenī atbildētājpersonai.
Modulis "Pakalpojumu pieejamība"
Modulis ietver tādas tēmas kā pakalpojumu izmantošana, tostarp aprūpes pakalpojumu un tādu pakalpojumu izmantošana, ar kuriem tiek nodrošināta neatkarīga dzīve, pakalpojumu materiālā pieejamība, neapmierinātas vajadzības un iemesli. Jautājumi ir par sabiedriskā transporta pakalpojumiem, bērnu aprūpes pakalpojumiem, aprūpes pakalpojumiem mājās, tiesībām uz sociālajiem pabalstiem un par diskriminējošām situācijām. Daži jautājumi tiek uzdoti mājsaimniecību līmenī atbildētājpersonai, daži katrai personai vecumā no 16 gadiem un vairāk.
Termini un definīcijas
Statistiskā vienība
Persona, kura dzīvo privātā mājsaimniecībā un kura ir pastāvīgais Latvijas iedzīvotājs.
Ģenerālkopa
EU-SILC apsekojuma pamatvienība ir personas, kuras dzīvo privātās mājsaimniecībās. Apsekojuma izlasē netiek iekļautas kolektīvās mājsaimniecības (veco ļaužu pansionāti, bērnu invalīdu internāti, studentu kopmītnes, viesnīcas, kazarmas, slimnīcas, sanatorijas, brīvības atņemšanas iestādes u. tml.).
Apsekojumā tiek iegūta informācija gan par visu mājsaimniecību kopā, gan arī par katru mājsaimniecības locekli, kam ir 16 un vairāk gadi. Mājsaimniecības, kuras pieder garengriezuma izlasei, tiek apsekotas vairāku gadu garumā (maksimāli 4 gadus). Latvijā tiek izmantots četru gadu rotācijas panelis, un izlases personas ir visi mājsaimniecības locekļi, kas pirmajā apsekojuma gadā ir vismaz 14 gadus veci.
3. Institucionālais pilnvarojums
Tiesību akti un līgumi
- Eiropas Parlamenta un Padomes Regula (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (EK) Nr. 1980/2003, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 attiecībā uz Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC) attiecībā uz definīcijām un atjauninātām definīcijām;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 1981/2003, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC) attiecībā uz faktiskā darba aspektiem un aprēķināšanas procedūrām;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 1982/2003, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC) attiecībā uz izlasi un reģistrācijas noteikumiem;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 1983/2003, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC) attiecībā uz primāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 28/2004, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU–SILC) saistībā ar starpposma un nobeiguma kvalitātes pārskatu sīku saturu;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 16/2004, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU–SILC) attiecībā uz sekundārajiem mērķa mainīgajiem lielumiem, kas saistīti ar "nabadzības nodošanu no paaudzes paaudzē";
- Komisijas Regula (EK) Nr. 13/2005, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC) attiecībā uz sekundārajiem mērķa mainīgajiem lielumiem par “sociālo līdzdalību”;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 315/2006, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU–SILC) attiecībā uz sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu “mājokļa apstākļi”;
- Komisijas Regula (EK) Nr. 215/2007, ar ko īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC) attiecībā uz sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu, kas attiecas uz pārmērīgām parādsaistībām un finansiālo atstumtību;
- Padomes Regula (EK) Nr. 362/2008, ar ko attiecībā uz to sekundāro mērķa mainīgo lielumu 2009. gada sarakstu, kuri attiecas uz materiālo nenodrošinātību, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC)
- Komisijas Regula (EK) Nr. 646/2009, ar ko attiecībā uz to sekundāro mērķa mainīgo lielumu 2010. gada sarakstu, kuri attiecas uz līdzekļu iekšējo sadali mājsaimniecībā, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) Nr. 481/2010, ar ko attiecībā uz to sekundāro mērķa mainīgo lielumu 2011. gada sarakstu, kas saistīti ar trūkumu pārmantošanu no paaudzes paaudzē, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) Nr. 1157/2010, ar ko attiecībā uz 2012. gada sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu par mājokļa apstākļiem īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) Nr. 62/2012, ar ko attiecībā uz 2013. gada sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu par labsajūtu īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) Nr. 112/2013, ar ko attiecībā uz to sekundāro mērķa mainīgo lielumu 2014. gada sarakstu, kuri attiecas uz materiālo nenodrošinātību, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) Nr. 67/2014, ar ko attiecībā uz to sekundāro mērķa mainīgo lielumu 2015. gada sarakstu, kuri attiecas uz līdzdalību sociālajā un kultūras dzīvē un materiālo nenodrošinātību, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) 2015/245, ar ko attiecībā uz 2016. gada sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu par pakalpojumu pieejamību īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) 2016/114, ar ko attiecībā uz 2017. gada sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu par veselību un bērnu veselību īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) 2017/310, ar ko attiecībā uz sekundāro mērķa mainīgo lielumu 2018. gada sarakstu par materiālo nenodrošinātību, labsajūtu un mājokļa trūkumu īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku par ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) 2018/174, ar ko attiecībā uz to 2019. gada sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu, kas saistīti ar trūkumu pārmantošanu no paaudzes paaudzē, mājsaimniecības sastāvu un ienākumu attīstību, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas Regula (ES) 2019/414, ar ko attiecībā uz to 2020. gada sekundāro mērķa mainīgo lielumu sarakstu, kas saistīti ar pārmērīgām parādsaistībām, patēriņu un labklājību, kā arī nodarbinātību, īsteno Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1177/2003 par Kopienas statistiku attiecībā uz ienākumiem un dzīves apstākļiem (EU-SILC);
- Komisijas īstenošanas regula (ES) 2019/2242, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē datu kopu tehniskos aspektus, nosaka tehniskos formātus un precizē kvalitātes ziņojumu detalizētu sagatavošanas kārtību un saturu par izlases apsekojuma organizēšanu ienākumu un dzīves apstākļu jomā (sk. Ad hoc temata modulis 2021. gadam: Dzīves apstākļi un nosacījumi bērniem ģimenēs, kuru locekļi dzīvo šķirti vai kurās apvienojušies vecāki un viņu bērni no iepriekšējām attiecībām);
- Komisijas īstenošanas regula (ES) 2020/1721, ar ko saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (ES) 2019/1700 precizē izlases apsekojuma ienākumu un dzīves apstākļu jomā par veselību un dzīves kvalitāti datu kopu tehniskos aspektus.
4. Datu izplatīšanas veidi
Tiešsaistes datubāzes
5. Salīdzināmība
Teritoriālā salīdzināmība
Eiropas Savienības Statistikas birojs (Eurostat) savā mājaslapā publicē informāciju par ES-27 un par katru valsti atsevišķi. Sadaļā: Income and living conditions /EU-SILC modules.
Salīdzināmība laikā, salīdzināmu datu laikrindu garums
N/A
6. Saskaņotība
Saskaņotība starp statistikas tēmām
N/A
7. Statistikas procesi (datu avots u.c.)
Datu avots
Dati tiek iegūti apsekojumā "Eiropas Savienības statistika par ienākumiem un dzīves apstākļiem" (the European Union Statistics on Income and Living Conditions, saīsinājums – EU-SILC) apsekojumā. Viens no EU-SILC apsekojuma galvenajiem izpētes objektiem ir mājsaimniecību gada ienākumi – to sastāvs un līmenis.
Informācijas iegūšanai ir izstrādātas četras anketas: Mājsaimniecību reģistrs, Mājsaimniecības anketa, un Individuālā anketa. Katrai anketai ir savs uzdevums, un to informācija nepārklājas. Ceturtā anketa ir moduļa anketa, kuras tēma katru gadu mainās.
Mājsaimniecības reģistrs ir anketa, kurā tiek ierakstītas galvenās ziņas par katru mājsaimniecības locekli. Tā ir galvenokārt demogrāfiska informācija par mājsaimniecībā dzīvojošajām personām, kā arī par tām personām, kas mājsaimniecību ir pametušas.
Mājsaimniecības anketā ir iekļauti jautājumi, kas skar visu mājsaimniecību kopumā. Anketā ir iekļauti šādi jautājumi: mājoklis un mājokļa apstākļi, mājokļa izmaksas, mājsaimniecības ekonomiskais stāvoklis, mājsaimniecības kopējie ienākumi, mājsaimniecību savstarpējā palīdzība un lauksaimnieciskā ražošana mājsaimniecībā.
Individuālā anketa tiek aizpildīta par katru mājsaimniecības locekli, kuram ir 16 gadi un vairāk. Tajā tiek uzdoti jautājumi par nodarbinātību, ienākumiem, izglītību un veselību.
Apsekojumā tiek izmantoti arī Valsts ieņēmuma dienesta dati par fiziskām personām/nodokļu maksātājiem un Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras dati par valsts pensijām un pabalstiem.
Datu vākšana
Izlases apjoms
Gads | EU-SILC izlases apjoms | Aizpildīti anketu komplekti | Individuālas intervijas (personas) | Neatbildētības līmenis |
2023 | 8 713 | 5 835 | 10 247 | 33,0% |
2022 | 8 189 | 5 825 | 10 290 | 28,9% |
2021 | 9 166 | 6 571 | 11 727 | 28,3% |
2020 | 9 300 | 6 095 | 10 701 | 34,5% |
2019 | 7 799 | 5 279 | 9 578 | 32,3% |
2018 | 7 972 | 5 833 | 10 785 | 26,8% |
2017 | 8 087 | 6 014 | 11 304 | 25,6% |
2016 | 8 022 | 6 042 | 11 637 | 24,7% |
2015 | 8 008 | 6 113 | 11 726 | 23,7% |
2014 | 8 209 | 6 125 | 11 929 | 25,4% |
2013 | 8 510 | 6 309 | 12 442 | 25,9% |
2012 | 8 572 | 6 499 | 12 964 | 24,2% |
2011 | 8 463 | 6 599 | 13 503 | 22,0% |
2010 | 8 151 | 6 255 | 12 999 | 23,3% |
2009 | 7 610 | 5 797 | 12 207 | 23,8% |
2008 | 7 042 | 5 196 | 10 910 | 26,2% |
2007 | 6 717 | 4 471 | 9 270 | 33,4% |
2006 | 6 018 | 4 315 | 9 071 | 28,3% |
2005 | 5 813 | 3 843 | 7 913 | 33,9% |
Datu apkopošana
EU-SILC dati tiek vispārināti uz visām privātajām mājsaimniecībām un tajās dzīvojošajiem mājsaimniecības locekļiem. Svarošanas procesā tiek izmantoti dizaina svari, kas tiek koriģēti pēc faktiskā atbildētības līmeņa. Papildus dati tiek kalibrēti pēc iedzīvotāju dzimuma un vecuma.