Dzelzceļa negadījumi un to sekas
1. Kontakti
Atbildīgā iestāde
Struktūrvienība
Kontaktpersona
Amats
E-pasts
Telefons
2. Publicētā statistika
Datu apraksts
Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija:
- veic dzelzceļa satiksmes negadījumu uzskaiti;
- apkopo oficiālo statistiku par negadījumiem;
- kā arī sagatavo informāciju par kopīgajiem drošības indikatoriem dzelzceļa satiksmē (atbilstoši Direktīvas (ES) 2016/798 prasībām1).
Dzelzceļu satiksmes drošības dati ir būtiski uzraudzības stratēģijas izveidei, jo tie ļauj identificēt problēmas, cēloņus un riskus. Stratēģijas mērķis ir identificēt riska kategorijas dzelzceļa transportā, kā arī nodrošināt Eiropas Savienības dzelzceļa sistēmas novērtēšanu. Eiropas Savienībā ir definēti drošības līmeņi, kas jāsasniedz dažādām dzelzceļa sistēmas daļām un sistēmai kopumā2. Atbilstoši tam Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra veic novērtējumu par dalībvalsts drošības līmeņiem cietušo personu riska kategorijās.
1 EIROPAS PARLAMENTA UN PADOMES DIREKTĪVA (ES) 2016/798 (2016. gada 11. maijs) par dzelzceļa drošību
2 Komisijas Lēmums 2009/460/EK (2009. gada 5. jūnijs) par kopīgas drošības metodes pieņemšanu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2004/49/EK 6. pantā minēto drošības mērķu sasniegšanas novērtēšanai
Komisijas Lēmums (2012. gada 23. aprīlis) (2012/226/ES) par dzelzceļa sistēmas kopīgo drošības mērķu otro kopumu
Termini un definīcijas
Statistiskā vienība
Nopietns dzelzceļa satiksmes negadījums, pārkāpums, pašnāvība uz dzelzceļa
Ģenerālkopa
Iedzīvotāju aptvērums
Visi cietušie vai bojāgājušie cilvēki, kuri cietuši dzelzceļa negadījumā Latvijas teritorijā.
Ģeogrāfiskais aptvērums
Iegūtie dati aptver visu valsti. Statistikā neietver Latvijas Republikas teritorijā notikušo dzelzceļa satiksmes negadījumus, kuros iesaistīti trešo valstu vilcieni, ja izmeklēšanas kārtību nosaka attiecīgi starptautiskie līgumi.
3. Institucionālais pilnvarojums
Tiesību akti un līgumi
- Ministru kabineta noteikumi Nr. 334 (2020. gada 2. jūnijs) Dzelzceļa satiksmes negadījumu klasifikācijas, izmeklēšanas un uzskaites kārtība
- Komisijas Lēmums 2009/460/EK (2009. gada 5. jūnijs) par kopīgas drošības metodes pieņemšanu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2004/49/EK 6. pantā minēto drošības mērķu sasniegšanas novērtēšanai
- Komisijas Lēmums (2012. gada 23. aprīlis) (2012/226/ES) par dzelzceļa sistēmas kopīgo drošības mērķu otro kopumu
- Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2016/798 (2016. gada 11. maijs) "Par dzelzceļa drošību"
4. Datu izplatīšanas veidi
Tiešsaistes datubāzes
5. Salīdzināmība
Teritoriālā salīdzināmība
Latvijas statistika ir salīdzināma ar citu dalībvalstu datiem.
Eurostat pārpublicē visu dalībvalstu datus, ko saņem no ERA, sadaļā Transport / Multimodal data / Transport safety / Rail transport safety
- Rail accidents by type of accident
- Rail accidents victims by type of accident and category of persons involved
- Rail accidents involving the transport of dangerous goods
- Suicides involving railways
European Union Agency for Railways (ERA) uztur datubāzi ERADIS (skatīt sadaļu Safety inficators: lejupielādējas xls fails)
Salīdzināmība laikā, salīdzināmu datu laikrindu garums
Dati ir pieejami par periodu no 2004.gada.
6. Saskaņotība
Saskaņotība starp statistikas tēmām
Pašnāvības
Slimību Profilakses un Kontroles Centrs apkopo statistiku par nāves cēloņiem, kur viens no nāves cēloņiem ir “tīšs paškaitējums”, kas ietver dažāda veida pašnāvības, tai skaitā uz dzelzceļiem. SPKC apkopo statistiku par gadījumiem, kad ir izsniegta medicīniskā apliecība par nāves cēloni.
7. Statistikas procesi (datu avots u.c.)
Datu avots
Dati tiek iegūti no vienotās negadījumu uzskaites sistēmas. Datus un pārskatus sistēmā iesniedz infrastruktūras pārvaldītāji, dzelzceļa pārvadātāji, manevru darbu veicēji, remontu darbu veicēji, u.c.
Datu vākšana
Dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs vai pārvadātājs, kurš saistīts ar dzelzceļa satiksmes negadījumu, nekavējoties informē Valsts dzelzceļa tehnisko inspekciju vienotajā negadījumu uzskaites sistēmā.
Datu apkopošana
Dzelzceļa satiksmes negadījumus neizmeklē un neuzskaita, ja tie ir radušies dabas stihiju, vandālisma vai terorisma akta dēļ.
Nelaimes gadījumu kopskaitā neieskaita pašnāvības un to mēģinājumus, lai veidotos precīzāka aina par nelaimes gadījumiem kā tādiem, it sevišķi tiem, kas saistīti ar noteikumu pārkāpējiem.
Relatīvos dzelzceļa satiksmes negadījumu rādītājus aprēķina uz 1000 vilcienkilometriem. Vilcienkilometri jeb vilcienu nobraukums ir rādītājs, ko aprēķina Centrālā statistikas pārvalde.