Oficiālās statistikas portāls
OSP
Latvijas oficiālā statistika
Oficiālās statistikas portāls
Preses relīze

Janvārī mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 15,6 %

2022. gada janvārī, salīdzinot ar 2021. gada janvāri, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 15,6 %, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 5,0 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, palielinājās par 33,1 %, autodegvielas – palielinājās par 2,1 %.

Mazumtirdzniecības apgrozījuma pieaugums 2022. gada janvārī ir sasniegts, galvenokārt, pieaugot nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjomam, jo samazinājās stingrie tirdzniecības ierobežojumi salīdzinājumā ar iepriekšējā gada janvāri. Salīdzinot ar 2020. gada janvāri pirms pandēmijas, apgrozījuma pieaugums ir 4,7%.

Salīdzinot ar 2021. gada janvāri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (2,3 reizes), nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā pārdod nepārtikas preces (par 71,9 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 63,8 %). Apgrozījuma kritums bija mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 5,1 %).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, pieauga par 25,6 %.

2022. gada janvārī, salīdzinot ar decembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums pieauga par 0,3 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 1,2 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 0,3 %, autodegvielas mazumtirdzniecība palika nemainīga.

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecībā specializētajos veikalos (par 20,9 %), kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 7,3 %) un kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecībā (par 4,5 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 25,0 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 8,0 %) un metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecībā (par 2,5 %).

2022. gada janvārī, salīdzinot ar decembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, samazinājās par 18,9 %.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības

(salīdzināmajās cenās)

 

2022. g. janvāris %,

salīdzinot ar

2021. g. decembri (sezonāli koriģēts)

2021. g. janvāri (kalendāri koriģēts)

Pavisam mazumtirdzniecība

100,3

115,6

mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm

101,2

105,0

mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā

99,7

133,1

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces

100,4

171,9

informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

120,9

110,4

mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība

103,3

99,6

metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība

97,5

150,4

kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība

107,3

163,8

farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība

103,3

110,7

kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība

104,5

133,4

apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība

75,0

231,1

mazumtirdzniecība stendos un tirgos

92,0

94,9

mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos

99,3

101,2

autodegvielas mazumtirdzniecība

100,0

102,1

Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.

Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.

Mediju jautājumi:
Komunikācijas daļa
E-pasts: media@csp.gov.lv
Tālr.: 27880666

Papildu informācija par datiem:
Matīss Žuravļevs
Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
E-pasts: Matiss.Zuravlevs@csp.gov.lv
Tālr.: 67366664

Ieteikt