Oficiālās statistikas portāls
OSP
Latvijas oficiālā statistika
Oficiālās statistikas portāls
Preses relīze

2020. gadā mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,5 %

2020. gadā, salīdzinot ar 2019. gadu, mazumtirdzniecības apgrozījums pieauga par 1,5%, liecina Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) apkopotie kalendāri koriģētie dati salīdzināmajās cenās. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,5 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 1,9 %, autodegvielas – palielinājās par 6,4 %.

2020. gada decembrī, salīdzinot ar 2019. gada decembri, pēc kalendāri koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības apgrozījums samazinājās par 4,4 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība pieauga par 3,4 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 13,1 %, autodegvielas – palielinājās par 6,1 %.

Salīdzinot ar 2019. gada decembri, būtiskākais apgrozījuma kāpums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 8,1 %) un mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 2,0 %). Ievērojams apgrozījuma kritums bija apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 40,2 %), mazumtirdzniecībā stendos un tirgos (par 28,5 %) un kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 23,6 %).

Mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā kalendāra dienu ietekmi, samazinājās par 4,3 %.

2020. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, pēc sezonāli koriģētiem datiem salīdzināmajās cenās mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījums samazinājās par 5,7 %. Pārtikas preču mazumtirdzniecība samazinājās par 0,4 %. Nepārtikas preču mazumtirdzniecības apjoms, neieskaitot autodegvielas mazumtirdzniecību, samazinājās par 10,8 %, autodegvielas mazumtirdzniecība samazinājās par 3,8 %.

Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, būtiskākais apgrozījuma pieaugums bija farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecībā (par 4,1 %) un mazumtirdzniecībā pa pastu vai interneta veikalos (par 2,7 %). Vislielākais apgrozījuma kritums bija kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecībā (par 24,1 %), mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecībā (par 21,2 %) un apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecībā (par 19,4 %).

2020. gada decembrī, salīdzinot ar novembri, mazumtirdzniecības uzņēmumu kopējais apgrozījums faktiskajās cenās, neņemot vērā sezonalitāti, pieauga par 10,1 %.

Mazumtirdzniecības uzņēmumu apgrozījuma indeksi pēc uzņēmumu pamatdarbības

(salīdzināmajās cenās)

 

2020. g. decembris %,

salīdzinot ar

2020. g. novembri (sezonāli koriģēts)

2019. g. decembri (kalendāri koriģēts)

Pavisam mazumtirdzniecība

94,3

95,6

mazumtirdzniecība ar pārtikas precēm

99,6

103,4

mazumtirdzniecība ar nepārtikas precēm (neieskaitot autodegvielu), kopā

89,2

86,9

mazumtirdzniecība nespecializētajos veikalos, kur pārsvarā ir nepārtikas preces

85,9

86,1

informācijas un komunikāciju tehnoloģiju iekārtu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos

88,3

82,8

mājsaimniecības elektroierīču mazumtirdzniecība

78,8

102,0

metālizstrādājumu, instrumentu, būvmateriālu un santehnikas mazumtirdzniecība

90,3

92,4

kultūras preču un atpūtai paredzēto preču mazumtirdzniecība

75,9

76,4

farmaceitisko un medicīnisko preču mazumtirdzniecība

104,1

108,1

kosmētikas un tualetes piederumu mazumtirdzniecība

84,4

84,5

apģērbu, apavu un ādas izstrādājumu mazumtirdzniecība

80,6

59,8

mazumtirdzniecība stendos un tirgos

94,8

71,5

mazumtirdzniecība pa pastu vai interneta veikalos

102,7

95,0

autodegvielas mazumtirdzniecība

96,2

106,1

 

Publicētie dati nākamajos mēnešos var tikt precizēti, ja tiks iegūta papildu informācija no uzņēmumiem.

Atbilstoši apsekojuma metodoloģijai dati par uzņēmumu kopējo neto apgrozījumu iekļauj arī darījumus, kas veikti ārpus pamatdarbības nozares. Atsevišķos gadījumos šie darījumi (piem., vairumtirdzniecība) var būtiski ietekmēt apgrozījuma izmaiņas nozarē. Kopējā apgrozījumā atbilstoši uzņēmumu pamatdarbības nozarei iekļauti arī ieņēmumi no e-komercijas.

 

Mediju jautājumi:
Komunikācijas daļa
E-pasts: media@csb.gov.lv
Tālr.: 67366621, 27880666

Papildu informācija par datiem:
Matīss Žuravļevs
Tirdzniecības un pakalpojumu statistikas daļa
E-pasts: Matiss.Zuravlevs@csb.gov.lv
Tālr.: 67366664

Ieteikt